حداقل سن ازدواج موقت براي دختران

۲۷ بازديد

حداقل سن ازدواج موقت براي دختران

سلامت نيوز: در ماده‌ ۱۰۷۵ قانون مدني‌ ازدواج موقت در قوانين ايران به رسميت شناخته‌ شده‌است. شرايط و اركان اساسي نكاح منقطع (ازدواج موقت) عبارتند از شرايط صحت نكاح دائم به اضافه‌ تعيين مدت مشخص و تعيين مهر معين براي زن. موانع ازدواج موقت نيز همان موانع نكاح دائم هستند. در نكاح دائم عدم وجود مهر يا ذكر نشدن مهر جايز است‌ اما در نكاح منقطع‌ عدم وجود مهر موجب بطلان عقد مي‌شود. قانون بر وجود و مشخص بودن مهريه‌ زن در ازدواج موقت تاكيد فراوان كرده و مطابق مواد ۱۰۹۵ تا ۱۰۹۸ قانون مدني ترتيباتي داده كه مهريه‌ زن در ازدواج موقت به هر ترتيب به وي تسليم شود. زن پس از جاري شدن عقد مالك مهر مي‌شود و اتفاقاتي چون فوت زن در زمان ازدواج‌ عدم نزديكي شوهر با وي تا اتمام مدت عقد و بخشيدن زمان عقد از طرف شوهر مهر را ساقط نمي‌كند.

صيغه

مشكلات نداشتن دفتر صيغه
به گزارش سلامت نيوز به نقل از روزنامه قانون، در صورت عدم نزديكي در زمان ازدواج‌ شوهر موظف به پرداخت نصف مهر است اما در صورت امتناع همسر از پرداخت مهر، درخواست الزام وي از دادگاه مشروط بر اثبات وجود نكاح منقطع خواهد بود. در مواردي كه زوجين خود يا توسط عاقدين فاقد دفتر صيغه را جاري مي‌كنند و مدرك كتبي معتبر بر آن نزد زوجه موجود نيست،‌اين اثبات كاري دشوار است.


ضرورت رضايت پدر
مطابق قانون در نكاح دختر باكره اعم از منقطع و دائم‌ اجازه‌ پدر يا جد پدري لازم است. در صورت امتناع غيرموجه پدر از دادن اجازه‌ عدم حضور پدر در محل و غيرممكن بودن استيذان‌ دختر مي‌تواند با معرفي مرد مورد نظر و شرايط نكاح از دادگاه مدني خاص درخواست اجازه‌ ازدواج كند. در حال حاضر بسياري از دفاتر و عاقدان، به دستاويز فتاوي برخي مراجع تقليد، صيغه‌ ازدواج موقت دختر بالغ را بدون اجازه‌ پدر نيز جاري مي‌كنند.


سن ازدواج موقت
در (مواد ۱۰۴۳ و ۱۰۴۴)قانون مدني سن نكاح براي دختر نيز همانند ازدواج دائم ۱۳ سال است.


نداشتن حق نفقه
به تصريح ماده‌ ۱۱۱۳ قانون مدني‌ «درعقد‌‌انقطاع زن حق نفقه ندارد مگر اينكه شرط شده باشد يا آنكه عقد مبني بر آن جاري شده باشد.» اما حتي در صورت شرط نفقه‌ ترك انفاق شوهر عمل مجرمانه نيست و زن تنها مي‌تواند از دادگاه الزام شوهر به دادن نفقه را درخواست كند.


زوجين از هم ارث نمي برند
مطابق ماده ۹۴۰ قانون مدني «زوجين‌ كه‌ زوجيت‌ آن‌ها دائمي‌بوده‌ و ممنوع‌ از ارث‌ نباشند از يكديگر ارث‌ مي‌برند.» لذا مفهوم ماده آن است كه در نكاح منقطع‌ زوجين از هم ارث نمي‌برند.


عدم ثبت ازدواج موقت باعث تضييع حقوق فرزندان است
فرزندان حاصل از ازدواج موقت‌‌ مشروط بر ثبت شدن قانوني و محضري ازدواج‌ حقوقي درست همانند فرزندان حاصل از ازدواج دائم دارند‌ يعني فرزندان مشروع پدر شناخته مي‌شوند‌ پدر موظف به دادن نفقه و نگهداري آنان است و از پدر ارث مي‌برند. اما مسئله‌اينجاست كه با توجه به عدم ثبت محضري ازدواج موقت در اكثر موارد، جاري شدن صيغه‌ آن توسط زوجين يا عاقدان گمنام و فاقد دفتر، اثبات نسب براي فرزند حاصل از ازدواج موقت بسيار مشكل و اكثرا غيرممكن خواهد بود. در حال حاضر به وفور شاهد بي‌شناسنامه ماندن‌اين فرزندان يا تضييع حقوق آنان مانند ارث هستيم.


ازدواج موقت با زني كه شوهرش غائب است
براي روشن شدن‌اين مطلب به بيان نظر برخي مراجع عظام درباره ازدواج موقت با زني كه شوهرش غائب است، مي‌پردازيم.
دفتر حضرت آيت ا... العظمي‌خامنه‌اي (مد‌ظله‌العالي): تا زماني كه در عقد شوهرش باشد، هر چند سال غائب باشد، ازدواج با‌ايشان جايز نيست؛ بله اگر بين زن و شوهر اختلاف وجود دارد و شوهر راضى به طلاق نيست و ادامه‌اين زندگى موجب عسر و حرج و مضيقه است و زن نمى‏‌تواند‌اين شرايط را تحمل نمايد، مى‏تواند به يكى از نمايندگان حاكم شرع كه اجازه در‌اين خصوص دارد، مراجعه كند تا پس از احراز موضوع (با شرايط شرعى و قانونى)، صيغه طلاق را جارى نمايند و پس از اجراى طلاق و سپرى شدن عدّه، مى‌توان با او ازدواج نمود.


دفتر حضرت آيت ا... العظمي‌سيستاني (مدظله العالي): جايز نيست.


دفتر حضرت آيت ا... العظمي‌مكارم شيرازي (مد ظله العالي): در صورتي كه طلاق نگرفته باشد ازدواج كردن با او جايز نيست.


ازدواج موقت با زن كافر شوهر دار
هر ملت و مذهبي براي ازدواج و زناشويي، عقد و نكاح خاص خود را دارد و اسلام عقد و نكاح همه اديان و ملت‌ها اعم از مسيحي، يهودي، بودايي، هندو، بت پرست، ماديگرا (كمونيست) و … را محترم شمرده است و فرزندان حاصل از چنين ازدواج‌هايي را حلال زاده مي‌داند. بنا براين اگر زن كافر و مرد كافر طبق آيين خود با هم ازدواج كرده باشند، اسلام‌اين ازدواج آنان را معتبر دانسته و آنان را زن و شوهر مي‌داند و از آن جا كه ازدواج دائم و موقت با زن شوهردار از نظر اسلام حرام و باطل است، از نظر حكم اسلامي‌نمي‌توان با زن كافري كه شوهر دارد ازدواج موقت كند، مگر آن كه به هر دليلي از شوهر خود طلاق بگيرد، بعد از سپري شدن عده طلاق مي‌شود با او ازدواج موقت داشت.


تمديد صيغه موقت
اگر كسي بخواهد عقد موقت همسرش را تمديد كند پيش از تمديد بايد عقد قبلي تمام شده باشد يا مدت باقيمانده توسط شوهر بخشيده شده باشد. پس اگر مثلاً يك ماه عقد كرده باشند و بعد از مدتي بخواهند مدت را بيشتر كنند بايد يك ماه از تاريخ آن گذشته باشد يا در صورتي كه يك ماه نگذشته مدّت باقيمانده از طرف شوهر بخشيده شود و اگر مدت تمام شده (و زن با كس ديگري عقد نكرده است) پس جايز است بدون گذراندن دوران عدّه با همان شوهر سابق خود عقد موقت جديد داشته باشد.


جدا شدن زن و شوهر در ازدواج موقت
در ازدواج موقتي كه مدت آن طولاني است (مثلا عقد موقت ۹۰ ساله خوانده شده باشد) بدون طلاق نمي‌توان از يكديگر جدا شد بلكه بايد نسبت به پرداخت مهريه قبل از طلاق اقدام كرد.


اما در ازدواج موقتي كه طولاني مدت نيست، در آن صورت با بخشيدن مهلت توسط مرد آن ازدواج فسخ خواهد شد زيرا از نظر اسلام جدايي در ازدواج موقت به يكي از دو طريق زير امكان‌پذير است:
الف- تمام شدن مدت ازدواج موقت كه در هنگام عقد تعيين شده است.
ب)- بخشيده شدن مدت باقي مانده از طرف مرد.
بر‌اين اساس اگر مرد مهر تعيين شده را پرداخت كرده باشد و عقد وي از جمله عقدهايي است كه مدت آن طولاني نيست، مي‌تواند با بخشيدن مدّت باقيمانده از همسر موقت خود جدا شود. اما اگر عقدي است كه مدت آن طولاني است،‌اين ازدواج دائم محسوب مي‌شود و با بخشيدن مدّت باقيمانده از همسر خود جدا نمي‌شود بلكه براي جدا شدن نياز به طلاق دارد. در ضمن اگر زن به شرط‌اين كه تا آخر عمر در كنار هم باشند حاضر به ازدواج موقت شده و مرد چنين شرطي را قبول كرده است بايد به عهدو‌پيمان عمل كند و بايد رضايت همسر خود را فراهم سازد و گرنه در پيشگاه خداوند به همسر خود مديون است.
منبع :روزنامه قانون

ازدواج موقت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.