محدوديت توزيع كاندوم و نگراني از افزايش ايدز جنسي

۲۵ بازديد

محدوديت توزيع كاندوم و نگراني از افزايش ايدز جنسي

سلامت نيوز: رييس مركز تحقيقات ايدز با اشاره به اينكه، در بحث پيشگيري از ابتلا به ايدز از طريق روابط جنسي تنها راهمان توزيع و فرهنگ‌سازي براي استفاده از كاندوم است، مي‌گويد: اگر بر اساس برخي سياست‌ها، توزيع كاندوم در كشور با محدوديت مواجه شود، اتفاق ناگواري در كشور رخ مي‌دهد و مي‌توان گفت نگراني‌ها از افزايش مبتلايان به ايدز از طريق روابط جنسي كنترل‌نشده دوچندان مي‌شود.

كاندوم

آخرين آمار مبتلايان به ايدز در كشور روز گذشته در حالي اعلام شد كه بر اساس آن تا ابتداي دي‌ماه 1392، 27‌هزارو416نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS در كشور شناسايي شده‌اند كه 89‌درصد آنان را مردان و 11‌درصد را زنان تشكيل مي‌دهند؛ آماري كه وزارت بهداشت به‌صورت رسمي هر سه‌ماه يك‌بار از مراكز درماني خود در سراسر كشور جمع‌آوري و به تفكيك علل ابتلا به ايدز اعلام مي‌كند.

در همين رابطه، عباس صداقت، رييس اداره ايدز وزارت بهداشت، ضمن اعلام آخرين آمار موارد ثبت‌شده HIV/AIDS سه‌ماهه سوم سال 1392 درباره علل ابتدا به ايدز در سال 1392 نسبت به مدت مشابه سال 1391، گفت: در مقايسه اين آمار با مواردي كه ابتلاي آنان در سال 1391 گزارش شده است، اعتياد تزريقي 52‌درصد، برقراري روابط جنسي 33‌درصد و انتقال از مادر مبتلا به كودك 4/3درصد را تشكيل داده است. در 6/11درصد از موارد شناسايي‌شده در اين سال راه انتقال نامشخص بوده و هيچ مورد جديد ابتلا از راه خون و فرآورده‌هاي خوني گزارش نشده است ضمنا 4/74‌درصد موارد شناسايي‌شده در اين سال را مردان و 6/25‌درصد را زنان تشكيل مي‌دهند.
اعلام اين آمار و رشد 33‌درصدي انتقال ايدز از طريق روابط كنترل‌نشده جنسي در حالي نگراني‌ها براي پيشروي انتقال ايدز از طريق روابط جنسي را افزايش مي‌دهد كه مي‌توان گفت موج دوم و سوم ايدز همزمان با هم در كشورمان در حال پيشروي است. موج دوم ايدز به افزايش تعداد مبتلايان به ايدز از طريق مصرف سرنگ‌هاي آلوده اطلاق مي‌شود كه از اواخر دهه 70 تا اواسط دهه 80 پيشروي بالايي داشت و پس از آن در اواخر دهه 80 تا حدودي كنترل شد، اما هنوز به‌كلي كنترل نشده و سالانه بيش از 52‌درصد از مبتلايان به ايدز از اين طريق مبتلا مي‌شوند. از طرف ديگر، موج سوم ايدز به افزايش تعداد ابتلا به اين بيماري از طريق روابط جنسي كنترل‌نشده اطلاق مي‌شود كه يك نگراني جهاني و مهم‌ترين علل ابتلا به ايدز در كشور‌هاي جهان سوم است كه از اوايل دهه 80 در ايران پيشي گرفت و تاكنون ادامه دارد. بر همين اساس آمار‌هاي رسمي اعلام‌شده، نشان مي‌دهد متاسفانه موج دوم و سوم ايدز در كشور همپاي هم همچنان در حال پيشروي هستند.

اما دكتر مينو محرز، عضو هيات‌علمي دانشكده علوم پزشكي دانشگاه تهران و رييس مركز تحقيقات ايدز در اين‌باره تحليل نگران‌كننده ديگري دارد. او مي‌گويد: در مقطع كنوني با توجه به افزايش ميزان ابتلا به ايدز از طريق روابط جنسي كنترل‌نشده و همزمان با سياست‌هايي كه سعي دارند، توزيع وسايل پيشگيري از بارداري را محدود كنند، خطر طغيان دوباره موج سوم ايدز دوباره كشور را تهديد مي‌كند.

او با اشاره به اينكه، ما در بحث پيشگيري از ابتلا به ايدز از طريق روابط جنسي تنها راهمان توزيع و فرهنگ‌سازي براي استفاده از كاندوم است، مي‌گويد: اگر بر اساس برخي سياست‌ها، توزيع كاندوم در كشور با محدوديت مواجه شود، اتفاق ناگواري در كشور رخ مي‌دهد و مي‌توان گفت نگراني‌ها از افزايش مبتلايان به ايدز از طريق روابط جنسي كنترل‌نشده دوچندان مي‌شود.
دامنه گستردگي اين بيماري در حالي هرروز رو به رشد است كه آمار‌هاي دولتي نشان مي‌دهد به‌طور ميانگين از سال 1388 تا به امروز هر سه‌ماه يك‌بار 500 نفر به جمع مبتلايان به اين بيماري اضافه مي‌شوند. آماري كه از سوي وزارت بهداشت در رابطه با آخرين وضعيت بيماري ايدز اعلام شده، نشان مي‌دهد كه تعداد مبتلايان به ايدز از 20‌هزار و 975 نفر در سال 1388به 26‌هزار و 125نفر تا ابتداي فروردين1392 و 27‌هزارنفر در سه‌ماهه سوم سال 1393 رسيده است.

آمار واقعي ابتلا به ايدز 3 برابر آمار‌هاي دولتي است
اعلام آخرين آمار ابتلا به ايدز در ايران در شرايطي است كه به گفته كارشناسان، رقم 27‌هزارو416 نفر مبتلا به ايدز، رقم قطعي مبتلايان به ايدز در كشور نيست. بر همين اساس، دكتر مينو محرز، عضو هيات‌علمي دانشگاه علوم‌پزشكي تهران و رييس مركز تحقيقات ايدز در اين‌باره مي‌گويد: متاسفانه ما در ايران به‌دليل ناآگاهي مردم از اين بيماري و ضعف در بيماريابي، آمار دقيقي از مبتلايان به ايدز در كشور نداريم، اما براساس فرمول سازمان بهداشت جهاني به جرات مي‌توان گفت رقم واقعي مبتلايان به ايدز در كشور سه تا چهاربرابر آمار‌هاي دولتي است.
او درباره آمار‌هايي كه وزارت بهداشت هر سه‌ماه يك‌بار ارايه مي‌كند، مي‌گويد: اين آمار از سوي مراكز درماني وزارت بهداشت اعلام مي‌شود و متاسفانه سالانه بخش زيادي از مبتلايان به اين بيماري به دليل عدم آگاهي از بيماري خود مطلع نيستند يا آن را اعلام نمي‌كنند. اين آمار مختص كساني است كه به مراكز درماني مراجعه مي‌كنند و اتفاقا جمعيت در خطر ما كساني هستند كه بيماري خود را اعلام نمي‌كنند يا از بيماري خود آگاه نيستند.

ابتلا به ايدز از طريق روابط جنسي افزايش يافته است
مينو محرز، رييس مركز تحقيقات ايدز در ادامه با تاكيد بر اينكه طي سال‌هاي اخير ابتلا به ايدز از طريق روابط جنسي كنترل‌نشده در ايران 10 برابر شده، مي‌گويد: تا پيش از اين مدل ابتلا به ايدز در ايران با كشور‌هاي جهان متفاوت بود، به‌طوري‌كه نگراني ما در ايران ابتلا به ايدز از طريق مصرف سرنگ‌هاي آلوده يا همان موج دوم بود، در حالي كه كشور‌هاي جهان به دليل روابط جنسي كنترل‌نشده، نگراني‌هايي براي افزايش ابتلا به ايدز داشتند.
او مي‌افزايد: حالا كشور‌هاي دنيا تا حد زيادي توانسته‌اند ميزان ابتلا به ايدز از طريق روابط جنسي كنترل‌نشده را به‌وسيله افزايش آگاهي عمومي و تبليغات براي استفاده از كاندوم، كاهش دهند، اما ما در ايران اگر استفاده از كاندوم را محدود كنيم مي‌توان گفت كه از روند جهاني كنترل ايدز جا مي‌مانيم كه براي كشور بسيار خطرناك است.
منبع:روزنامه شرق
خبر قديمي مي باشد

كاندوم

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.