احتمال زياد ترامپ رييس جمهور آمريكا شد

۵ بازديد

احتمال زياد ترامپ رييس جمهور آمريكا شد

به گزارش ايسنا، مردم ايالات متحده در ايالت‌هاي مختلف روز سه‌شنبه به پاي صندوق‌هاي راي رفتند و نتايج هر ايالت به محض مشخص شدن و بسته شدن حوزه‌هاي راي گيري در آن ايالت، اعلام شد.

نتيجه انتخابات 96

شبكه‌هاي تلويزيوني آمريكا راي هيلاري كلينتون و دونالد ترامپ را در هر ايالت اعلام كردند. بيشتر ايالت‌ها همانند هر انتخابات ديگري در آن راي‌گيري شد و راي آن با بسته شدن حوزه‌هاي راي‌گيري اعلام شد.

سيستم انتخاباتي آمريكا بر اساس آراي الكترال است. هر ايالت با توجه به جمعيت شمار متفاوتي راي الكترال دارد. كاليفرنيا به لحاظ جمعيتي بزرگترين ايالت است و بنابراين ۵۵ راي دارد و در مقابل ايالتي كم جمعيت مثل مونتانا تنها سه راي دارد. اگر يك نامزد بتواند راي مردمي در يك ايالت را به دست آورد، تمام آراي الكترال آن ايالت هم به او مي‌رسد.

آراي الكترال محاسبه شده به شرح زير است:

كلينتون:
۲۱۸ رأي الكترال

ترامپ:
۲۷۶ رأي الكترال

* پيروزي جمهوري‌خواهان در مجلس نمايندگان

هم‌چنين هم زمان با انتخابات رياست جمهوري، انتخابات كنگره هم برگزار شد و نمايندگاني جديد براي سنا و مجلس نمايندگان آمريكا تعيين شدند. در جريان انتخابات پيشين كنگره كه چهارم نوامبر ۲۰۱۴ در اواسط دور دوم رياست جمهوري باراك اوباما برگزار شد، كنترل سنا از دست دموكرات‌ها خارج شد و اين بار نمايندگان اين حزب درصدد پس گرفتن جايگاه اكثريت خود بودند.

از مجموع ۱۰۰ كرسي سنا، ۳۴ كرسي در انتخابات به راي گذاشته شد. دوره نمايندگان سنا شش ساله است اما در هر انتخابات تنها يك سوم كرسي‌ها به راي گذاشته مي‌شود.

براي مجلس نمايندگان آمريكا هم تمام ۴۳۵ كرسي به راي گذاشته شد. دوره نمايندگان اين مجلس دو ساله است.

نتايج انتخابات كنگره آمريكا تاكنون به اين شرح بوده است:

سنا: دموكرات‌ها ۴۷ كرسي - جمهوري‌خواهان ۵۱ كرسي

مجلس نمايندگان: دموكرات‌ها ۱۷۶ كرسي - جمهوري‌خواهان: ۲۳۳ كرسي

اكثريت در سنا ۵۱ كرسي و در مجلس نمايندگان ۲۱۸ كرسي است. به اين ترتيب تا همينجا هم جمهوري‌خواهان در مجلس نمايندگان و سنا هم پيروز شده‌اند.

نتيجه انتخابات رياست جمهوري

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.